Lagom är bäst

Att träna för mycket är lika illa som att träna för lite. För mycket träning bryter ner kroppen och skapar en kroppslig stress som varken du eller din kropp tillslut inte kan klara av. Dina muskler får aldrig vila och får därför inte möjligheten att återhämta sig. Det är ju när dina muskler vilar som de stärks – om du hela tiden tränar har de aldrig tid att stärkas, växa eller koppla av. Därför är det viktigt att träna lagom mycket utifrån dina förutsättningar.

Om du har varit ute med barnen en hel dag i snöbacken och dragit en snowracer eller pulka upp och ner för pulkabacken kanske du inte behöver köra ett hårt träningspass för ben senare. Om du vill träna den dagen kan du istället fokusera på överkropp i och med att underkroppen (och hjärtat) redan har fått arbeta mycket.

Din egen träning

Bara för att någon annan tränar 6 dagar i veckan betyder det inte att du måste göra det. När det kommer till träning är det mycket mer hållbart att tänka kvalité än kvantitet. När du känner att din kropp svarar på träningen och du tycker det är kul – då är det precis den nivå du ska ligga på.

Det går inte att jämföra sin egen träning med någon som jobbar som PT, träningsinfluencer eller bodybuilder. Träningen ska ge dig energi och inte ta energi – vilket det gör om du övertränar. Så hitta en nivå och träningsform som passar dig och ditt liv. Det är lättare sagt än gjort, men strunta i andras träning och fokusera på din så ska du se att du hittar det till slut.